Showing posts with label Solid Food. Show all posts
Showing posts with label Solid Food. Show all posts

Monday, 28 April 2014

StoCk PuRi fOr MeDiNa


hollaaaa....so dlm entry ni aku akan cerita pasal mcm ne aku wat stock puri utk lil princess...memang sangat simple dan senang...Takde alasan utk mummy yg bekerjaya utk sediakan puri buat si manja mereka sebab aku pun kerja jugak..
Apa yang penting adalah beri yang terbaik dan berkhasiat untuk baby kita...Oh ye pemberian sayur dan buah yang dipuri adalah untuk mengenal rasa masin dan manis semulajadi kepada bayi kita..Kuantitinya pun perlu diberi sedikit sahaja..cukup utk baby belajar makan dan mengenal rasa sebab perut dia pun kecik lagi..kalau ada demand baru tambah lagi..
Ikut umur la 6  bulan bagi sekali je dlm 1oz, kalau da 7 bulan boleh beri 2 kali..
Sayur dan buah pulak bukan semuanya boleh bagi..ada ikut kategori umur..kalau 6 bulan tu buah mcm epal, pear, mangga, peach, pisang, avocado. Sayur plak mcm keledek dan labu..jadualnya ada dalam entry aku yg lepas ok =)


antara puri feveret Medina : pisang, avocado, manggo n labu




potong kecik sebelum di stimkan


aku pakai ni je...tu pun dpt hadiah masa kahwin =)

masuk kn la dlm baby bullet ni untuk di blend. siyes mmg sgt mudah gune mende ni tau
mummy2 dkt luar sana tu blh la beli baby bullet ni, mmg sgt beballoi beli


 taraaaaa....dh siap. sngt halus hasil dia. tapi kalo mummy2 nk tapis lg pun blh
mcm sy, sy tapis lg =)



yg ni plak kentang dgn kismis
yg ni aku wat stock utk cmpur dlm bubur nasi Medina



kentang ni pun feveret Medina. kalo bg mkn bubur nasi + stock kentang ni mest x ckup

stock puri yg dh siap. yg ni puri manggo

  yg ni plak stock bubur nasi yg aku wat utk 3 hari...pg2 aku akan amek 1 bullet utk Medina bwk g taska dia...so tecer taska Medina akan panas kan bl nk bg Medina makan.
sekali masak dpt la utk 6 bullet ni. mksud nye blh wat stock utk 3 hari
aku x wat stock utk masa yg lama...biasa nye aku masak utk stock 3 hari nye je





tu antara stock yg aku dh jd kan kiub...aku wat stock setiap hujung minggu. bubur aku masak 3hari sekali..
bl aku masak bubur baru aku masuk kan kiub stock ni. so xde la aku amek masa yg lama sngt utk sediakan bubur my lil princess ni.

hepi face bila dpt mkn =)


 ~ Tips Penyimpanan

Bila dah buat puri banyak-banyak utk stok, puri tu masukkan ke dalam bekas ais dan ditutup, kemudian masuk dlm freezer..Esoknya bolehlah dikeluarkan puri beku tu dan transfer ke dalam bekas kedap udara..cara nak keluarkan puri dari bekas ais sgt snang.. letakkan belakang bekas tu kat bawah air yang mengalir pastu just bengkok2kan je bekas tu..tp hati2 jgn terlebih bengkok kang patah lak...
Bila da simpan dalam bekas or dlm plastik ziplock/ tupperware, labelkan ikut nama puri dan tarikh dibekukan...Puri ni sama mcm ebm..bila da beku leh tahan 3 bulan, kalo simpan dlm chiller tahan 2 hari jer..Bekas ais yang da dibasuh bersih tu lehla letak puri lain plak utk dibekukan..senang kannnnnn...

Banyak mana nak bagi baby makan? Cane nak bagi baby makan? Cane nak cairkan frozen puree tu...senang je..kaedah yang aku gunakan ialah ambil sekiub puri yang hendak dimakan utk esok..contohnya 1 kiub puri epal sebab baru bagi baby makan sehari sekali..Malam tu aku akan ambil seketul kiub dan letak dlm taperware kemudian letak kat bahagian bawah peti ais iaitu dlm chiller..Esoknya puri tu da cair skit..aku akan hantar puri tu pada tecer skul dan bila nak bagi baby makan just panaskan dlm bottle warmer..senangkan?
sangat senang so takde alasan utk mak2 kat luar sana kata takde masa or malas n nak senang bancuh cerelac je..haih...bagi sayur dan buah lagi berkhasiat dan sedap...

So rasanya itu saja pasal puri ^___^


Untuk resepi keluarga yang melekat di hati, kata mama saya “masak dari air tangan ibu itu sendiri”.

Tuesday, 22 April 2014

Solid Food For Medina

hihi best ooo bile anak dh blh makan skrng ni. mcm2 aku nk try bg Medina mkan.
ehhh, aku start bg Medina makan x de la main terjah or ikut buku sngt tp aku bpandukan la jadual ni jgk.



aku dapat info dan banyak belajar dari group Homemade Solid Food For Your Baby (HSFFYB) dalam FB...dan dari situ baru aku tau sebenarnya makanan pejal pertama bayi adalah puri sayur dan buah bukannya cerelac ataupun bubur nasi...

aku ikut la jgk jadual 4 hari ni. so far alhamdulillah Medina telan je sume yg aku bg.
good gurl la Medina....ikut tekak mummy tau telan je sume makanan yg HALAL...jgn ikut daddy tau =p


owwhh ye, aku beli mende ni utk menyenangkan kerja aku. yela xkan la nk gune blender yg aku mesin cili tu kan....alaa x mahal pun mende ni. xsampai seratus pun. aku beli dlm groupon


ni utk aku stim n kukus buah or sayur puri Medina
 aku x gune periuk yg aku wat utk masak2 tu.  


selain tnye tips2 dari kwn2 aku bnyk gugel sndr jgk pastu tnye pndpat kwn2 plak
hihihi excited nk bg anak mkn kan...gitu la caranya

 antara2 menu yg selalu aku wat utk Medina




puri kentang antara feveret Medina




puree pisnag feveret Medina

hasil puri yg aku wat utk Medina??
next entry aku story ehh...ni tgh gigih transfer pic dr fon to pc....mmg becinta la aku nk trnsfer pic2 weiii...nk update dar fon xbape best coz xblh nk edit caption
so sabo ye kawan2 =)

Monday, 21 April 2014

QaiReeN MeDiNa 6 MOnTh oLd

Assalamualaikum...
fuuuh dh lama x update blog ni. ok la malas nk bg alasan mcm2 n cite panjang, meh la layan sory yg ado ok
My princess, Medina dah masuk 6 bulan 15 Mac hari tu. Alhamdulillah... Anak mummy dah besar. Yang paling best dah boleh makan. Hoyehh!!


tgk la tu muke xcited dpt makan. FYI aku start bg Medina makan lg 1 minggu dia nk masuk 6 bulan.
nape aku bg dia mkan awal sngt? hihi sbbnya aku dh mula nmpk dia kuat sngt menyusu. mlm xpyh ckp la kan, setiap sejam bngun nk susu.
atas nasihat kwn2 ofis aku, dh blh start Medina dgn puree. so aku pun try bg Medina puree carrot.
alhamdulillah Medina bkn jenis memelih. ape yg dia bg sume dia ngap ^___^



 

ishh mummy ni...cpt la suap Medina makan, asek la nk begambo mummy ni =p





alhamdulillah, habis Medina makan ^___^